Vaak gestelde vragen over een helikoptervlucht
Meevliegen kan enkel en alleen na voorafgaande reservatie. U kan ons best bellen op het nummer 051 312 325, of mailen op info@helikopterluchtdoop.be.
Aangezien de helikopters vaak en strikt onderhouden en geïnspecteerd worden (conform de strenge maar rechtvaardige wetgeving) zijn onze vluchten superveilig.
Wij vliegen bovendien met recente toestellen, en met piloten die een professionele opleiding achter de rug hebben.
Jazeker, u kan bij ons steeds een mooie helicoptervlucht – cadeaubon bestellen, zodat U iemand kan verrassen met een prachtige cheque voor een sensationele luxe helikoptervlucht die bovendien 1 jaar geldig blijft! Meer info vindt u op de pagina over helikoptervlucht cadeaubonnen.
Na bestelling ontvang je direct een cadeaubon in je mailbox.
Op regelmatige tijdstippen, afhankelijk van het aantal boekingen, en meestal in het weekend groeperen we de passagiers en voorzien we heli luchtdopen. De datum wordt telkens bijgeplaatst op deze website, helemaal rechts onder ‘volgende vluchten’.
Voor vluchten op andere data met groepen (bijvoorbeeld team buildings of incentives) kan u ons best telefonisch contacteren. Dan bekijken we samen met u wat de mogelijkheden zijn… dit kan meestal ook op korte termijn.
Uiteraard mogen zij meekomen om u te zien opstijgen en landen. In de helihaven is een ruime wachtzaal voorzien van alle comfort en ruime parking.
Bovenaan de helikopter staan schroeven (main-rotor) die ervoor zorgen dat de helicopter lift krijgt en kan opstijgen en vliegen. Maar tegelijk ontstaat er hierdoor op de helikopter een kracht die tegenovergesteld is aan de draairichting van de hoofdrotor. Om dit te compenseren is er de staartrotor. Via voetpedalen in de cockpit kan die geregeld worden, en kan de piloot ook de richting van de romp aanpassen en bv. rond zijn as draaien.
Er zijn slechts weinig mensen die hoogtevrees hebben in een helicopter. Aangezien een helikopter een gesloten omhulsel is, dat geen rechtstreeks contact maakt met de grond (wat bijvoorbeeld helemaal anders is dan op een ladder staan) zal je tijdens de vlucht geen hoogtevrees hebben. Sommige mensen hebben wel enkele minuutjes nodig om gewend te geraken aan het gevoel om van grond los te zijn.
Uiteraard mag u foto’s nemen voor, tijdens of na de vlucht, door de ruime ramen van de heli.
Elke piloot beslist zelfstandig op het moment zelf of hij gaat vliegen of niet vliegen. Ervaren helicopter piloten nemen nooit risico’s.
De windsnelheid waarbij maximaal gevlogen mag worden hangt af van het type helikopter. Hoe krachtiger de helikopter is, hoe stabieler hij in de lucht hangt.
De helikopters kunnen bij behoorlijk wat wind vliegen en stabiel landen.
We zitten inderdaad in België en zijn gebonden aan de grillen van het weer… Echter: een helicopter kan gelukkig bij de meeste weertypes vliegen, maar risico’s nemen we nooit.
In geval van slecht weer of weersvoorspellingen (voornamelijk onweer, overvloedige regen of mist, sneeuw, vrieskoude) kan de vlucht uit veiligheids-overwegingen geannuleerd worden. Deze wordt dan uitgesteld naar een volgende datum.
De helikopter is gesloten en heeft een normale temperatuur. Er is verwarming en dikwijls zelfs airco voorzien. Aangepaste kledij is dus niet noodzakelijk.
Iedere passagier die in de helikopter meevliegt is automatisch verzekerd.
In een Robinson R44 helikopter is er plaats voor 3 passagiers + piloot.
De prijs om mee te vliegen tijdens de helikoptervlucht hangt af van hoe lang u wilt vliegen, en met hoeveel personen u reserveert. Alle informatie kan u terugvinden op onze pagina met prijzen voor helikoptervluchten.
Volg stipt de raadgevingen van onze helicrew ter plaatse en stap in op de plaats die u toegewezen wordt.
Er is 1 plaats vooraan naast de piloot en de rest zit achteraan in de helikopter. Dank zij de grote ramen heeft iedereen een mooi uitzicht. Fotograferen en filmen is toegestaan. Grote handtassen en rugzakken en/of andere ‘bagage’ mogen niet meegenomen worden tijdens de vlucht. De helikopter altijd samen met iemand van de crew vanuit de voorkant benaderen en verlaten (staartrotor is gevaarlijk) en de armen niet in de hoogte steken in de nabijheid van de heli. Deuren / vensters nooit zelf openen, dit wordt voor u gedaan door iemand van onze crew.